Petua Nenek
This is where your Slogan / Short Subtitle goes. Edit this at Customization Section
Home / Ask Me Anything / Petua Makanan / 60 Petua Mendapat Pasangan / 35 Petua Menjadi Pelajar Cemerlang / Petua untuk lelaki / Tanda Lelaki Jatuh Cinta / Tips Motivasi / Tips Cinta / Petua Kebersihan / archive

cam bodoh je.
haha.
kulit untuk laki x de?
:D

Anonymous

sukahati lah. -_____- penyibuk la.

ade ade. nnt aku masuk kanlah.

wow! bagusnya... semua petua ada kat website ni!! bagus3...
Thank You!!

Anonymous

ur welcome!

Petua untuk menghilangkan daki di badan

PETUA 1:-

Bahan-bahan : daun sirih, beras



Cara : Blend segenggam beras sehingga halus. Kemudian tumbuk beberapa helai daun sirih sehingga lumat. Campurkan kedua-dua bahan tadi dan kacau sehingga sebati. Sebelum mandi, lumurkan dahulu campuran sirih & beras tadi ke seluruh tubuh badan. Kemudian gosok-gosokkan ia dengan perlahan sehingga semua bahan yang telah dilumur tanggal dari badan. Petua ini bukan sahaja menjadikan kulit badan anda halus, malahan ia juga akan membantu menanggalkan daki dan mengharumkan serta menyegarkan bau badan anda.



PETUA 2:-

Gorengkan beras tanpa minyak sehingga keperang-perangan,kemudian dikisar. Then tumbuk hingga hancur 1 inci kunyit hidup. Kemudian gaulkan beras dan kunyit tadi bersama-sama segenggam asam jawa yang telah dibancuh dengan sedikit air. Ramuan ini perlu diperapkan dahulu selama lebih kurang sejam.

Apabila hendak mandi, gosokkan bahan-bahan tadi ke seluruh badan selama 5 minit. Bahan-bahan ini berupaya untuk menanggalkan sel-sel kulit mati dan juga daki. Kemudian bilas dengan menggunakan air biasa. Petua ini elok jika diamalkan seminggu sekali.



Selamat mencuba kawan2 Very Happy

Petua kuku cantik dan bersinar

Kandungan kalsium dalam susu mampu menguatkan kuku agar tidak mudah patah, terbelah dan kusam. Kandungan asid laktik dalam susu pula berupaya mengelupaskan kutil sekeliling kuku. Utk mendapatkan kuku yang cantik dan bersinar, jadikan amalan merendam kuku dalam secawan susu suam selama tiga minit sebagai rutin setiap minggu.

Petua anak bijak

Setiap malam apabila anak tidur hendaklah kita wiridkan Ya Latif ke umbun2 kepalanya sebanyak yg mungkin atau memadai 100 kali.

2. Membaca surah Al Fatehah 1 kali, Alam Nasyrah 1 kali

3. Bercakap-cakaplah dengan anak ketika dia sedang tidur dengan menyeru kepada nama penuhnya berbinkan atau berbintikan kepada kita sebagai ibu kandung mereka. Percakapan itu hendaklah berupa nasihat, pujian dan berceritalah tentang perasaan kasih sayang kerana sesungguhnya percakapan kita kepada anak yg sedang tidur itu sangatlah bekesan kepada jiwa dan rohnya.

4. Apabila kita sedang berbual-bual dengan anak sewaktu dia sedang tidur kita akan lihat matanya bergerak-gerak, walaupun dia sedang tidur.

5. Ayah dan ibu hendaklah selalu menyapu air lebihan wuduk yang ada pada kita misalnya air yang masih basah di tangan ke muka dan umbun-umbun anak.

Cubalah petua ini, Insya-Allah kesannya akan anda dapat lihat sendiri.



Selamat mencuba!

Tips atasi segugut ketika haid

Masalah senggugut kerap dialami oleh kaum wanita ketika datang bulan atau Period. Ada yang teruk dan ada yang tidak. Senggugut juga secara tidak langsung mengganggu emosi wanita setiap kali datang bulan. Malah ada yang sentiasa mengambil pil tahan sakit setiapkali period. Jika anda mengalami masalah senggugut ini, apakata anda cuba petua ini.


Campurkan serbuk lada hitam dan halia yang telah ditumbuk. Pastikan kuntiti kandungan kedua-duanya adalah sama. Bagi memudahkan cara, letakkan ramuan itu tadi di dalam kapsul kosong agar mudah di makan. Untuk lebih berkesan, ambil dua biji kapsul setiap kali makan, sehari dua kapsul. :)

Elekkan badan lesu ketika bangun

6 Tip Elakkan Badan Lesu Ketika Bangun Tidur

Pernah tak anda rasa letih atau macam tak larat tul nak bangun dari katil? Ntah la, badan ni lesu semacam aje. Haha… bila berdepan situasi sebegini, pastinya melemahkan semangat anda untuk memulakan hari baru.

Kalau hari cuti dan anda tak bercadang nak ke mana-mana, mungkin ianya bukan satu masalah. Tapi, kalau hari biasa dan anda ada banyak kerja yang nak diselesaikan, ianya memang masalah besar. Fuhh… ini tak boleh jadi nih.

Bagi mengatasi masalah badan lesu di pagi hari ni, terdapat 6 tip yang boleh anda amalkan. Bermula daripada sebelum anda tidur, sehinggalah anda terjaga pada keesokan paginya.

6 tip yang saya maksudkan adalah;

1. Sebelum tidur, pastikan diri anda dalam keadaan bersih. Basuh dulu bahagian muka, tangan dan kaki. Bagi anda yang beragama Islam, sebaiknya ambillah wudhu’ yang sempurna sebelum tidur.

2. Elakkan tidur terlalu lewat. Paling lewat pun, sebelum pukul 12 anda dah tidur. Lagipun, ia memang tak baik untuk kesihatan. Kalau tak silap, saya pernah terbaca yang tidur lewat ni boleh menambah berat badan anda tau!

3. Setelah anda tersedar dari tidur, lakukan senaman ringan di atas katil. Gerakkan bahagian-bahagian badan anda sebelum turun dari katil. Ambillah masa dalam 2 hingga 5 minit pun dah mencukupi.

4. Cuci muka dan kelopak mata anda dengan menggunakan air suam. Kalau nak senang, anda simpanlah air yang dijerang pada sebelah malam tu dalam thermos. Bila pagi, anda campurkannya sikit dengan air biasa dan terus gunakannya.

5. Bagi anda yang beragama Islam, ambillah wudhu’ dan tunaikan solat Subuh.

6. Anda minum dulu segelas air masak sebelum bersarapan.

Tapi jangan pula anda terus minum air masak tu sejurus selepas bangun tidur.

Begitulah 6 tip bagi membantu tubuh anda agar lebih segar ketika bangun pagi. Amalkanlah setiap hari (kalau mampu) agar badan anda tak lesu lagi.

Selamat Mencuba!

Petua merawat kulit berkedut

Petua Hilangkan Selulit

1. Amalkan makan makanan seimbang dan kurangkan lemak serta karbohidrat. Minum air secukupnya.

2. Untuk mengurangkan takungan air dalam tubuh, kamu boleh mencuba sejenis teh duratik yang boleh membantu melawaskan kencing dan seterusnya mengurangkan masalah takungan air dalam badan.

3. Gula yang berlebihan akan disimpan sebagai lemak. Kurangkan pengambilan makanan seperti biskut, coklat dan ais krim.

4. Bersukan dan bersenam membantu merangsangkan peredaran darah dan meningkatkan sistem serta proses pembuangan. Secara tidak langsung membakar lemak.

5. Sauna dan mandi wap juga boleh merangsang peredaran darah dan memecahkan lemak. Lebih berkesan jika disertakan dengan urutan.

6. Urutan dapat merangsang peredaran darah dan secara tidak langsung membantu menghindari lemak yang berkumpul.

7. Hindari tekanan kerana boleh menyebabkan otot tertekan sehingga menghalang kelenjar pembuangan racun tubuh.

8. Jika kamu penggemar minuman berkafein, elakkan mengambil lebih daripada satu cawan kopi atau teh pada setiap hari. Kombinasi kafein yang banyak dan duduk lama di kerusi menyebabkan aliran darah tidak lancar.

9. Kurangkan pengambilan garam. Gantikan dengan buah dan sayuran segar, kacang buncis, tempe, daging tidak berlemak dan ikan.

10. Pernafasan juga memainkan peranan penting bagi memastikan oksigen diserap ke bahagian tubuh. Pastikan kamu mengamalkan cara pernafasan yang betul.

Petua menghilangkan panau

Petua Hilangkan Panau Panau adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh jangkitan kulat. Iaitu kulat dari jenis genus Malassezia. Sekiranya kulit anda berpanau, tentu akan berasa gatal-gatal semasa berpeluh. Lepas tu ianya agak berdebu bila digaru. Mesti tak selesa, kan?

inilah rupanya daun gelenggang

Justeru itu, bagi anda yang ingin sangat menghilangkan panau di badan ni, cubalah satu petua berikut;
  1. Dapatkan 2 helai daun gelenggang dan basuhlah supaya ia bersih.
  2. Kemudian, anda letakkan daun gelenggang tu kat tapak tangan. Putar-putarkan daun tersebut sampai lumat.
  3. Bila dah lumat, sapukanlah pada kawasan kulit anda yang ada panau tu.
  4. Buatlah petua ni 2 kali sehari sehingga panau tersebut hilang.

Selamat Mencuba!

Daun mengkudu menghilangkan jerawat batu?

Daun Mengkudu Menghilangkan Jerawat Batu?

Anda yang mengalami masalah jerawat batu tentunya tengah risau sekarang ni, kan? Sebab saya dapati ramai benar yang inginkan petua menghilangkan jerawat batu. Malah kalau anda nak merawat jerawat biasa pun boleh. Takde masalah. Kali ni bahan utama yang anda perlukan adalah daun mengkudu. Tapi anda perlu pilih bahagian pucuknya yer.

gambar daun mengkudu

Gambar daun mengkudu

Anda boleh ikuti langkah-langkah berikut:

1. Anda ambil segenggam pucuk mengkudu dan bersihkannya.

2. Kemudian, tumbuk pucuk mengkudu tu sampai lumat.

3. Bila dah lumat, anda campurkannya dengan minyak zaitun dan sedikit garam.

4. Gaulkan bahan-bahan tersebut hingga rata.

5. Sekarang, anda picitlah jerawat tu untuk keluarkan nanah. Pastikan anda gunakan hujung jari tau, dan elakkan daripada terkena kuku.

6. Bila dah selesai picit semua jerawat di muka, basuh muka dengan air suam dan lap dengan kain lembut.

7. Baiklah, sekarang anda letakkan bahan-bahan yang telah digaulkan tadi (pucuk mengkudu, minyak zaitun dan sedikit garam) kat tempat jerawat yang telah dipicit.

8. Biarkan ia meresap kat situ lebih kurang dalam jangka masa 5 minit.

9. Sebagai langkah terakhir, cucilah muka anda sekali lagi.

Amalkanlah petua ini sehingga jerawat anda tu sembuh. Mudah-mudahan masalah jerawat anda tu dapat diselesaikan.

Selamat Mencuba!

Petua menghilangkan jerawat dan jeragat

Petua Menghilangkan Jerawat dan Jeragat di Muka

Masalah jerawat agak mendapat perhatian ramai sejak akhir-akhir ini. Justeru, saya cuba sedaya-upaya untuk berkongsikan pelbagai alternatif untuk menghilangkan jerawat terutamanya di bahagian muka.

Cuma saya berharap agar anda tak mudah menyerah dalam menangani masalah ini. Sebaliknya, berusahalah secara berterusan (istiqamah).

Sehubungan itu, di sini saya kongsikan satu lagi petua menghilangkan jerawat dan jeragat. Bahan yang anda perlukan adalah daun pokok tea.

Bagaimanakah agaknya rupa daun pokok tea ni? Nah, silakanlah melihatnya di bawah ini:

contoh pokok tea (melaleuca alternifolia)

Apa yang perlu anda lakukan ialah:

1. Ambil beberapa helai daun pokok tea dan bersihkannya terlebih dulu.
2. Kemudian, gosokkan daun pokok tea tadi pada kawasan jerawat di muka anda dengan lembut.

Petua mulut berbau

Mulut berbau tentu menimbulkan masalah apabila hendak bercakap dengan seseorang. Untuk mengatasinya, cuba ikut petua ini. Ambil tujuh helai daun sirih. Racik halus, kemudian diramas dengan semangkuk air suam. Campurkan sedikit garam, kumurlah setiap hari dengan air itu. Insya-Allah masalah mulut berbau akan dapat diatasi.

Petua membersih dan mencerahkan wajah

Petua Membersih dan Memutihkan Wajah

Memiliki kulit muka yang bersih dan cerah merupakan satu anugerah yang sungguh bermakna. Bagi yang dikurniakan kelebihan itu, anda tentu bersyukur, kan?

Petua Kulit Cerah

Namun begitu, bagi yang ingin mencerahkan atau memutihkan kulit muka, ada satu petua tradisional yang boleh dicuba. Bahan utama yang diperlukan adalah pucuk jambu batu yang masih muda.

Pucuk Jambu Batu

Tanpa berlengah, apakata anda ikuti tips memutihkan wajah di bawah ini;

1. Ambil 4 hingga 5 helai pucuk jambu dan bersihkannya.

2. Tumbuk ia sampai hancur dan campurkan dengan sedikit air bersih.

3. Kemudian, sapu serta gosokkan secara perlahan-lahan bahan tadi ke muka anda.

4. Lakukan langkah no.3 sekurang-kurang dalam 5 minit.

5. Selepas itu, cucilah muka anda dengan air bersih dan lapkannya dengan tuala lembut.

Jadikan proses di atas sebagai amalan untuk memutihkan kulit wajah anda.

Semoga Berhasil!

Atasi kulit kasar dan bintik hitam

Memandangkan Hari Perayaan pun makin dekat, pastinya anda ingin mempersiapkan diri agar wajah kelihatan berseri ketika menyambut hari kemenangan tu nanti.

Bagi yang ada masalah kulit kasar dan bintik hitam di muka, tentunya hal ini sikit sebanyak menganggu tahap keceriaan, kan?

Sebagai salah satu usaha anda merawat masalah tersebut, cubalah ikuti petua yang bakal saya kongsikan di bawah. Anda cuma perlu guna timun saja.

1. Memula, anda parut dulu timun tu.

2. Kemudian, perah timun tadi untuk mendapatkan airnya.

3. Lepas tu, gunakanlah air perahan timun tu untuk mencuci muka anda sebelum tidur.

Keletihan mata

Lembabkan 2 uncang teh ke dalam air panas. Setelah itu, sejukkan uncang teh tadi dengan memasukkannya ke dalam peti ais. Setelah ia sejuk, letakkannya ke atas mata selama lebih kurang 15 minit.